4 jel, amit a stressz művel a fogainkkal

A január sokak szerint az év leglehangolóbb hónapja, egy nyomasztó, véget nem érő hétfő, amikor visszaállva a hétköznapok mókuskerekébe, ismét nyakunkba szakad a stressz.

A holisztikus fogászat (https://holisticdental.hu/holisztikus-fogaszat/) felismeri a kapcsolatot a száj egészsége és a test, illetve a lélek általános jóléte között.

Fogaink, ínyünk és szájüregünk állapota pontos képet nyújt arról, hogy érezzük magunkat a bőrünkben, és hogyan kezeljük a stresszt mindennapi életünkben.

Ha stresszesek vagyunk nemcsak önmagunkra jut kevesebb idő, de mentális és fizikai jólétünk fenntartására is, beleértve a tudatos étkezést vagy személyes higiéniát.

A túlterheltségnek, folyamatos rohanásnak és szorongásnak gyakran a szájhigiénia az egyik első áldozata, hisz a fogmosás csak újabb nyomasztó kötelességgé válik.

Pedig az alapos fogápolás a legfőbb fegyverünk, amellyel megvédhetjük egészségünket és mosolyunk épségét, szépségét.

A stressz és a szorongás egyik legjellemzőbb fogakat érintő tünete a fogcsikorgatás (bruxizmus) – noha a betegségnek egyéb kiváltó oka is lehet (túl magas tömések, fogpótlások, harapási rendellenességek stb.)

1.Bruxizmus (éjszakai fogcsikorgatás)

A stressztől szenvedők gyakran öntudatlanul összeszorítják vagy csikorgatják a fogukat alvás közben, amely óriási terhelést ró a fogakra. Amikor stressz hatására a felső és az alsó fogak egymásnak feszülnek, az arc izmai is megfeszülnek, különösen azok, amelyek megtámasztják az állkapocs ízületét.

A bruxizmus sokáig észrevétlen maradhat, miközben a fogívek egymáshoz csiszolása nemcsak a zománc, de a temporomandibularis ízület (állkapocsízület) helyrehozhatatlan kopását is kiválthatja.

A leggyakoribb tünetek közé tartozik a fogak és fognyaki részek kopása, a zománcon megjelenő mikrotörések, repedések, a tömések kimozdulása, fogpótlások törése, valamint a túlterhelt állkapocsízület fájdalma, feszültsége.

A folyamatos öntudatlan tevékenység nemcsak a fogakra, de a csigolyák közvetítésével a nyakra, a hátra, a vállakra és a fejre is kiterjed, így gyakran ébredünk merev nyakkal, fejfájással, állkapocs fájdalommal.

De nem a bruxizmus az egyetlen probléma, a stressz számos egyéb veszélyt jelent a fogak és az íny számára.

2.Fogerózió

A stresszes időkben általában az étkezésre sem jut elég idő, futtában, állva eszünk, gyakran fogyasztunk gyorsételeket, vagy édességgel, alkohollal, megnövekedett kávé-és alkoholfogyasztással, esetleg dohányzással próbáljuk oldani a bennünk lévő feszültséget.

Mindez nemcsak a fogszuvasodás, fogínygyulladás és az egyéb szájüregi ​​problémák kockázatát növeli, de emésztési panaszokhoz, refluxhoz és rossz lehelethez is vezethet.

A reflux különösen veszélyes, mivel a szájüregbe visszaáramló gyomorsav rendkívül savas kémhatású, ezért nagyon gyorsan kikezdi a fogzománcot, elindítva a fogak erózióját, amely fogérzékenységet és fogszuvasodást okozhat.

3.Fogínygyulladás, szájüregi fertőzések

Ha a stresszhormonként ismert kortizolszintünk megemelkedik, az az egész immunrendszerünket befolyásolja, és többek közt sebezhetőbbé válunk a fogszuvasodásért és fogínygyulladásért felelős baktériumok támadásával szemben.

A stresszhelyzetben megemelkedett vércukorszint, illetve a legyengült immunrendszer növeli a fertőzésveszélyt, és megnő a szájüregi sebek, afták és egyéb szájnyálkahártya betegségek, illetve a szájpenész kialakulásának kockázata is.

Nemcsak a vér, de a nyál cukortartalma is növekszik, amely kedvező feltételeket teremt a fogszuvasodás számára, különösen, ha a stressz közepette cukrokban és szénhidrátokban gazdag nassolnivalókkal vigasztaljuk magunkat.

4.Szájszárazság

A stressz bizonyítottan csökkenti a nyálelválasztást, pláne, ha a fokozott terhelést megnövelt kávé-és alkoholfogyasztással, esetleg dohányzással próbáljuk ellensúlyozni.

Mivel a nyálnak az emésztés mellett a savbázis-egyensúly megőrzésében is nélkülözhetetlen szerepe van, optimális esetben étkezés után segít a fogak tisztára mosásában, valamint a savak közömbösítésében.

A csökkent nyáltermelés fokozza a plakklerakódást, a savas közeg pedig ideális körülményeket teremt a baktériumok számára, fokozva a fogszuvasodás, a fogkőlerakódás és az ínygyulladás kockázatát.

A fenti problémák nagy része alapos szájhigiéniával, egészséges étkezéssel, elegendő alvással és tudatos odafigyeléssel nagyrészt megelőzhető.

Mivel kezdeti stádiumban a legtöbb fogászati elváltozás nem produkál fájdalmat vagy látványos tünetet, egy kontroll erejéig akkor is érdemes felkeresni rég nem látott fogorvosunkat, ha nincs semmilyen panaszunk. Az időben történő beavatkozás számos kellemetlenségtől, komplikáltabb és költségesebb beavatkozástól óvhat meg minket.