A fogérzékenység okai és kezelési módjai

A fogérzékenység napjainkban egyre gyakoribb betegség, amely 10 felnőttből 7-et érint, általában 18 és 40 év között jelenik meg, elsősorban a nők körében.

Mi is pontosan a fogérzékenység?

A fogérzékenység olyan átmeneti fájdalom, amelyet a fog belső részének, a dentinnek a külső ingereknek való kitettsége okoz, és többnyire hőmérsékletváltozás (hideg vagy meleg hőhatás), illetve savas ételek és italok fogyasztása esetén lép fel.

Normál körülmények között a dentin a fog külső védőrétege, a fogzománc borítja, de két okból; a fogkopás, illetve az íny visszahúzódása miatt közvetlen érintkezésbe kerülhet szájüreggel.

A dentin kemény mineralizált szövet, de a benne található „dentintubulusok” hő- és kémiai ingereket továbbítanak a fog belsejébe, ahol az idegekkel teleszőtt fogbél (pulpa) található. Emiatt a különböző külső ingerekre a fog hirtelen érzékenységgel, fájdalommal reagál.

A zománckopás szemmel látható jele a fénytelen, matt, sárguló fogak, míg az  fogíny visszahúzódásának előre haladtával fogaink megnyúlnak, és a foggyökerek szabaddá válása miatt hosszabbnak tűnhetnek.

Fogszuvasodás vagy rossz tömés miatti fogérzékenység

Fontos leszögezni, hogy amikor a fertőzés eléri a dentint, a fogszuvasodás is járhat hidegre, melegre, illetve savas hatásra járó érzékenységgel. Ugyanez mondható el a régi, rosszul záródó vagy kopott tömésekről, ahol a dentin ismételten szabaddá válik.

Ilyenkor nem érdemes sokáig halogatni a kezelést, ; ekkor még megúszható egy egyszerű fogtöméssel vagy fogbetéttel, ám ha a folyamat eléri a fogbelet, jóval nagyobb fájdalommal és invazívabb beavatkozással; gyökérkezeléssel kell számolnunk.

És melyek a fogérzékenység okai?

A fogérzékenység elkerülésének legjobb módja, ha megelőzzük a fogat védelmező zománc és a fogíny elvesztését, melynek több oka lehet:

Kémiai erózió (saverózió)

A fogak különböző eredetű savakkal (például citromlével, ecetsavval, vagy reflux miatti gyomorsavval, de akár az erősen klórozott uszodai vízzel) történő rendszeres érintkezése fokozatosan felpuhítja és lebontja a fogat védő zománcot.

Ezek az eróziós tényezők demineralizálják a kemény fogszöveteket, és a dentin tubulusainak megnyílását okozzák, beindítva az érzékenységet.

Az étkezés átalakításával a fogerózió is elkerülhető, mérsékelhető, sőt a dentin demineralizációja néhány hét, hónap alatt akár vissza is fordítható.

Fontos, hogy közvetlenül a savas ételek, italok fogyasztása után soha ne mossunk fogat, mert az átmenetileg megemelkedő pH-érték miatt a fogzománc felpuhul és sérülékennyé válik. Helyette öblögessünk vízzel vagy rágjunk cukormenetes rágógumit, mely fokozza a nyáltermelést.

Kezdeti szakaszban egyszerű kezeléssel (pl. flouridos lakkozás, fognyaki tömés) is csökkenthetők a saverózió tünetei. Komolyabb esetben azonban előfordulhat, hogy az érzékenység már csak gyökérkezeléssel vagy koronával, fogászati héjjal szüntethető meg.

Bruxizmus

Az éjszakai öntudatlan fogcsikorgatás, fogszorítás lekoptatja a zománcot, illetve szabaddá teszi és tovább koptatja a dentint, ezáltal mind a fognyaki, mind az okklúziós felszínen hajlamosít a fogérzékenységre. Az alsó és felső fogsor egymáshoz csiszolása a zománc helyrehozhatatlan kopását okozza, amely a zománcon kívül a fogtöméseket, fogpótlásokat is veszélyezteti.

Bár végső soron tüneti kezelés, de sokat segíthet az ún. harapásemelő sín is, melyet a fogtechnikus készít átlátszó, rugalmas műanyagból foglenyomat alapján. Ez a sín képes arra, hogy az alsó, felső – vagy akár mindkét fogsorra kerülve- elnyelje a fogak összeszorításából származó erőket.

Fogfehérítő praktikák

Az otthoni, interneten terjedő fogfehérítési tippek próbálgatásával is demineralizálhatjuk a fogzománcunkat. Sem a só vagy a szódabikarbóna, sem az eper vagy a citromlé nem veszélytelen fogfehérítő, mivel könnyen összekarcolhatják, illetve felpuhíthatják, feloldhatják a fogzománcot, kioldva a fogból annak ásványi anyag tartalmát.

Ezért is fontos, hogy a fogfehérítést, mindig fogorvos felügyelete mellett végezzünk!

Ínyrecesszió

Az íny visszahúzódása egy bizonyos kor után sajnos valamennyire természetes, élettani folyamat, de összefüggésben lehet szájhigiéniai szokásainkkal is. Az ínyrecesszió létrejöhet a túl erőteljes, agresszív fogmosási technika, illetve az elégtelen fogápolás következtében is, amikor az el nem távolított lepedék és fogkő következtében az elszaporodó baktériumok fogínygyulladást, majd fogágybetegséget okoznak. A visszahúzódó fogíny szabaddá teszi a foggyökereket és egyre fokozódó fogérzékenységhez vezet.

Kezdeti stádiumban a fogérzékenység kezelésének legegyszerűbb módja a fogkefe cseréje egy elektromos vagy puhább sörtéjű fogkefére.

Komolyabb, előrehaladottabb esetben a visszahúzódott fogíny ínyplasztikai beavatkozással kezelhető.